En affärskalender innehåller affärsvärden för specificerade delar av den offentliga marknaden, baserade på en avtalsanalys över tid. Vem gör affärerna och för hur mycket? Vem köper vad och till vilket pris?
Ett bindande svar från en leverantör på ett förfrågningsunderlag/upphandlingsdokument från en upphandlande myndighet.
Den som lämnar anbud.
Prövning om ett anbud uppfyller de olika skalkrav och kriterier som ställts på anbudsgivaren som organisation och på tjänsten eller produkten som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. Beskrivningen för hur krav kan ställas återfinns i leverantörskvalificering 14 kap. LOU. I denna del prövas också om det finns anledning att utesluta en leverantör enligt 13 kap. LOU för att sedan genomföra utvärderingen och tilldelning av kontrakt enligt 16 kap. LOU.
Den leverantör som har ansökt om eller bjudits in till att delta i ett selektivt förfarande, ett förhandlat förfarande med föregående annonsering, ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering, en konkurrenspräglad dialog, ett förfarande för inrättande av innovationspartnerskap eller ett urvalsförfarande (1 kap. 8 § LOU).
Tiden från det att anbudsinfordran (upphandlingsannonsen) offentliggörs till sista dagen för att lämna anbud.
En bedömning av vilket/vilka anbud som ska antas utifrån den valda tilldelningsgrunden. Till exempel lägsta pris eller en kombination av pris och kvalitet – Se Ekonomiskt mest fördelaktiga pris (16 kap. LOU).
Annonseringens syfte är att skapa transparens och konkurrens. Upphandlingar över tröskelvärdena annonseras i Tender Electronic Daily (TED). Tilldelning av kontrakt för LOV annonseras i en särskild databas: www.valfrihetswebben.se.
Ett underlag där den upphandlande myndigheten bjuder in leverantörer att lämna anbud.
Bygger på metoden att samtliga kvalificerade aktörer som uppfyller de uppställda villkoren har rätt att leverera utifrån en kundvalsmodell. Avgörande för denna form av tillhandahållande av en vara eller en tjänst är att ”brukaren” helt själv, utan påverkan av den tillhandahållande organisationen/myndigheten, väljer leverantör. Ett exempel på tillämpningen av detta inom utbildningsområdet är Täby kommun, tillsammans med andra kommuner under namnet Kunskapscentrum Nordost, som erbjuder SFI (Svenska för Invandrare) på detta sätt utan någon föregående LOU-upphandling av leverantörerna som är anslutna till detta system.
En upphandling kan avbrytas om det finns sakliga skäl. De skälen bör beskrivas i upphandlingsdokumentet för att undvika överprövning för felaktigt beslut om avbrytande av upphandling.
Ett avrop är en beställning från ett ramavtal. Se även beställning. Kallas även för tilldelning av kontrakt.
Upphandlande myndigheter som har rätt att använda ett ramavtal. Om det är fler som kan avropa på samma avtal ska de namnges i upphandlingsdokumentet.
Det underlag som rent civilrättsligt binder en upphandlande myndighet och leverantören till varandra. Detta avtal kan ogiltigförklaras av utomstående om parterna bryter mot villkoren och avtalspartnerna kan tvista om innehållet i allmän domstol.
Tidsfrist efter underrättelse om tilldelningsbeslut då avtal inte får ingås, 10 eller 15 dagar beroende på kommunikationssätt. Det normala är tio dagar vid elektroniskt tillkännagivande av Tilldelningsbeslutet. Avtalsspärren finns för att leverantörer ska kunna begära överprövning (20 kap. LOU).