Spelarna - Lag 2

Lag 2 – En leverantör som är redo 

Alla företag har möjlighet att delta i de offentliga affärerna, både inom landet och övriga världen. Ditt företag är en av många potentiella säljare. Då är det viktigt för dig att ha en organisation och struktur som är redo för den offentliga affären och allt var det innebär under hela processen. Detta gäller även om organisationen bara består av en person. Då är det viktigt att agera på lite olika sätt beroende på vad man ska göra och vem man ska kommunicera med samt när i processen.

Hur ser era strategiska beslut ut och är de kommunicerade i organisationen? Här är några exempel på strategiska val hos en leverantör som precis bestämt sig för att gå in på offentlig marknad

Strategiska vägval

  • Att växa genom den offentliga affären

  • Vara reaktiva istället för proaktiva

  • Bättre beslutsunderlag genom uppföljning och faktiska värden

  • Rätt resurser

  • Aktivare marknadsnärvaro

Er marknads- och säljorganisation vet vad det innebär att göra affärer med offentlig sektor. Ni har gjort marknads-, affärs- och kundanalys. Ni har klart för er vad som leder till go/no go för affären. Anbudsteamet är utsett, nätet av underleverantörer är aktuellt och leveransresurserna är säkrade. Ni vet hur ni vill uppfattas som leveranspartner och vad ni vill ge till kunden. Ni är redo för match!